Niemand die er nog aan twijfelt dat nieuwe digitale concepten en processen de business grondig zullen hertekenen. Maar hoe vindt u voor uw bedrijf de juiste weg door de digitale jungle? Leren speelt een cruciale rol om als organisatie om te gaan met digitale transformatie. In dit artikel geven we 3 tips om uw medewerkers futureproof te maken.
- Zorg dat medewerkers de noodzaak voelen van het verwerven van digital skills
Het is van groot belang dat medewerkers de noodzaak voelen – ook wel de ‘urgentie’ – van het verwerven van digital skills. Ga daarom in gesprek met uw medewerkers. Vraag naar hun noden, waar zij tegenaan lopen en vooral ook naar wat er al goed gaat.
- Maak werk van een ontwikkelingsplan voor digital skills.
Veel ondernemingen vragen zich af wat ze met bestaande medewerkers dienen te doen met oog op de digitalisering. Moeten ze die laten afvloeien omdat ze de digitale skills niet hebben, of moeten ze een traject van ‘rerouting’ inplannen om die mensen om te vormen? Bestaande en nieuwe medewerkers moeten in een traject van transformatie permanent kansen krijgen om hun digitale skills te ontwikkelen.
Het maken van een ontwikkelingsplan voor digital skills is dan ook van belang om alle leerbehoeftes van uw medewerkers in kaart te brengen. Een gericht plan geeft aan welke competenties er vandaag ontbreken en welke er nodig ontwikkeld dienen te worden.
Meer informatie over de voordelen van het opstellen van opleidingsplannen? Lees hier meer.
- Zet in op enkele ‘digital natives’ om het hele bedrijf in beweging te krijgen.
Het verwerven van digital skills vindt niet meer uitsluitend plaats via formele leeractiviteiten omwille van het huidige tempo aan technologische ontwikkelingen. Er zit al veel kennis over digitalisering in bedrijven alleen wordt die niet gebruikt. Het is daarom van belang om in te zetten op digital natives. Een paar digital natives kunnen volstaan om een heel bedrijf in beweging te krijgen.
Om meer in te zetten op het verwerven van digital skills via dergelijke informele en sociale leeractiviteiten wordt het belang van ‘reversed learning’ steeds groter. Vaak wordt er nog gedacht in stereotypen waarbij de experten dingen aanleren aan nieuwkomers. Terwijl het vaak andersom is en de nieuwkomers soms de expert zijn.
Wil je meer weten over hoe je je medewerkers futureproof maakt? Neem contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek.