Leernood zkt. oplossing
Het is voor medewerkers niet evident om hun eigen leerproces in handen te nemen. Onderzoek van Bersin By Deloitte toonde aan dat werknemers het moeilijk vinden om zelfstandig te leren tijdens hun dagelijks werk. Ze ondervinden geen gebrek aan leerinhoud, integendeel, ze ervaren een overvloed aan informatie en vinden de weg naar relevante inhoud niet. Tussen het moment van de leernood en de effectieve oplossing gaan daarom heel wat tijd, geld en motivatie verloren.
Kolommen en rijen verwisselen in een nieuwe versie van Excel, een ontwikkelingsgesprek afronden in de organisatie-specifieke tool, je sales pitch up to date houden met de laatste trends, … Dagelijks botsen we allemaal op dergelijke handelingen die we nóg niet kunnen uitvoeren of af en toe vergeten. Op het moment dat je de noodzaak ondervindt om deze zaken toe te passen, kan je erop vertrouwen dat je het antwoord zal vinden. Waar? Via Google, bij een collega, in een tutorial.
Wachten op een klassikale opleiding, of een e-learning doorlopen in de hoop dat dit element erin voorkomt, biedt nu eenmaal geen snelle oplossing. Gelukkig zijn er tal van andere, reeds beschikbare bronnen die op elke mogelijke vraag een antwoord bieden. Die bronnen kunnen we efficiënt inzetten om onze medewerkers dagelijks te ondersteunen. Dat heet content curatie.
Van courses naar resources
Wekelijks spenderen werknemers heel wat uren online, op zoek naar informatie. Het kost tijd en inzicht om betrouwbare en up-to-date bronnen te vinden. Aan de hand van content curatie deel je relevante en bestaande inhoud zoals blogs, video’s, nieuws artikelen, … gefilterd en overzichtelijk met een specifieke doelgroep.
Door externe inhoud te bundelen, vinden je werknemers snel en makkelijk de juiste informatie. Dat is kostenbesparend, stimuleert een continue kennis flow en focust op wat de werknemers op dit moment nodig hebben. Leerprofessionals worden dan curators die de organisatie ondersteunen bij dagelijkse uitdagingen.
Starten met content curatie
Als content curator ga je een massa aan beschikbare bronnen filteren, zodat de meest relevante informatie overblijft om te delen met de juiste doelgroep. We geven je enkele tips mee om hieraan te beginnen:
1. Ga in gesprek met je werknemers
Voor je begint met curatie, zal je scherp stellen welke doelgroepen je kan ondersteunen in hun dagelijks werk. Hoe? Simpel, door met hen te praten. Haal specifieke noden naar boven en bepaal voor welke uitdagingen je ondersteuning kan bieden.
- Managers kunnen nog heel wat leren om hun team vanop afstand te leiden en om te gaan met dagelijkse stress.
- Starters krijgen tijdens hun eerste maanden heel wat opleidingen. Eens ze al die kennis moeten toepassen, blijkt heel wat kennis al verloren gegaan.
- De collega’s bij recruitment willen misschien meer aandacht schenken aan inclusie maar weten tussen alle gesprekken en telefoontjes door niet waar te beginnen.
- Marketing wilt nu echt eens werk maken van een inbound marketing strategie maar de theorie omzetten in praktijk blijkt moeilijker dan gedacht.
- Administratieve medewerkers verliezen tijd na updates van tools, waardoor ze hun dagelijkse taken opnieuw moeten aanleren.
- ...
Wat hebben bovenstaande voorbeelden gemeen? Een korte refresh, tutorial, expert tip of ready-to-use template zou hen snel vooruit helpen.
2. Filteren
Nu je enkele onderwerpen hebt gedefinieerd, kan je beginnen filteren. Ga niet meteen op Google-jacht, het zal je veel tijd kosten en de kans is groot dat je de echte informatie flow mist. Duik in de relevante Hashtags op Linkedin en Twitter, groepen op Linkedin, inspirational videos, nieuwsbrieven en bekijk eens welke boeken Blinkist in de aanbieding heeft. Vraag aan je doelpubliek welke (interne) bronnen ze reeds raadplegen en naar welke mensen ze opkijken.
3. Contextualiseren
Effectieve content curatie biedt een efficiënte oplossing voor een probleem of uitdaging. Om je doelgroep optimaal te ondersteunen, is het belangrijk om hen te begeleiden in de continue informatiestroom door hen een kader te bieden. Verduidelijk daarom hoe een bepaalde bron hen kan helpen, welke tips ze vandaag kunnen toepassen, hoe de inhoud inspeelt op de organisatie strategie, … Voeg bijvoorbeeld een korte introductie toe of laat een inhouse expert een woordje uitleg geven.
4. Delen
Eens je relevante inhoud hebt gevonden en gefilterd, wil je ze uiteraard tot bij de doelgroep krijgen. Ga op zoek naar een plek waar je bronnen kan delen met de doelgroep die je voor ogen hebt. Vaak hebben organisaties platformen waar reeds aan content curatie wordt gedaan. De homepagina van een intranet of een LMS verzamelt bijvoorbeeld nieuwste bedrijfsupdates, reminders, relevante media, … Ook dat is een vorm van content curatie.
Een intranet, LMS, CRM, organisatie-eigen sociaal netwerk, … Afhankelijk van de tool kan je de content rechtsreeks delen, op zoek gaan naar integratie mogelijkheden of gebruik maken van een RSS feed. Er zijn ook tal van content curatie platformen (denk aan Feedly, Diigo en Scoop.it) die je kan gebruiken. Onze tip: ga vooral waar de mensen zich reeds bevinden!
Start met een proefproject
Ongetwijfeld volg je zelf een aantal kanalen en personen ter inspiratie van jouw werk. Ga alvast aan de slag met je eigen interesses en die van je naaste collega's om de mogelijkheden van content curatie te ontdekken.
Hou onze Linkedin pagina en nieuwsbrief in de gaten voor meer tips en een vervolg blog rond content curatie!
Ondersteuning nodig om te starten met content curatie? Bekijk wat onze consultants voor u kunnen betekenen.
Deze blog werd geschreven door: