Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Voel jij je als L&D professional soms ook wat uitgeblust? Heb je terug wat nood aan nieuwe inzichten? Zit je vast en wil je terug wat kunnen sparren?

Als je bij ons op café langskomt, kan je eens je hart luchten, wat zeveren, wat filosoferen en vertrek je voldaan met een goed gevulde rugzak aan inspiratie en oplossingen naar huis. 

Laat me je even meenemen hoe ons L&D Café van 16 februari eraan toe ging over het thema Tools en systemen voor digitaal (werkplek)leren.

De behandelde cases

Drie cases werden besproken en gingen over de volgende situaties:

Bij de eerste case ging de vraag over het verder optimaliseren van het leeraanbod binnen hun organisatie. Ze willen vooral de focus leggen op het inzetten van een brede waaier aan opleidingen zoals klassieke opleidingen, coaching/mentorship voor leidinggevenden en e-learnings, LMS, etc. Dus op een duidelijke manier het leeraanbod van hun organisatie naar de medewerkers overbrengen zodat er efficiënt gewerkt kan worden. Hetgeen waarop ze hier vastlopen is ‘de hoe’.

In de tweede case vroegen ze zich af hoe ze de medewerkers kunnen motiveren om de aangeboden tools en systemen te gebruiken aangezien dit de drempel om te leren doet verhogen en de goesting doet slinken. Bijkomende vraag die ze hadden:  “Hoe volgen we onze medewerkers hierbij het best op?”

Bij de derde en de laatste case luidde de vraag : “ Welk advies kunnen we het directiecomité geven omtrent klanten binnen een thuiszorgorganisatie die last minute afzeggen?” Ze willen als oplossing ’ digitaal leren‘ inzetten. Hierbij stoten ze vooral op het feit dat de klanten niet zo digitaal minded/vaardig zijn of wat als dit niet mogelijk is via een smartphone.  Wat met klanten die geen toegang hebben tot het intranet? En wat met die zonder wifi of computer thuis?

 

Het L&D Café verloop

Zoals altijd gingen we van start met een beknopte toelichting en een leuke energizer zodat de deelnemers elkaar kort leerde kennen.

Vervolgens werd er de werkvorm ‘world café’ toegepast. De groep werd hierbij opgedeeld in drie kleinere groepjes en zo ging elk team een case ‘behandelen’ voor een kleine 20 à 30 minuten.
Daarna schoof men door en werd er kort samengevat tot welke inzichten de vorige groep was gekomen en overloopt men de reeds opgestelde mindmap. Hierdoor kunnen de deelnemers kennis delen en komt de host tot een synthese van de resultaten, inzichten en de eventuele nieuwe ontwikkelde vragen.

Het principe van deze werkvorm is een levendig gezamenlijk dialoog opzetten en op een effectieve manier inzichten en verfrissende ideeën sprokkelen.

Het fijne vond ik dat dit lang genoeg was om in de case te rollen én tot een echte brainstorm te komen. Maar ook kort genoeg om van andere cases en inzichten te proeven. Aangezien men met drie tot vier personen per case samen zat, was er genoeg interactie en ruimte om ieder te laten denkspuien en zijn visie of bedenking te delen.

Hierdoor creëerde er zich een interactief gesprek. Dat schepte een betrokken, gelijkwaardig en comfortabel dialoog. Elke deelnemer had zijn eigen interesses en specialisatie. De ene deelnemer droeg daardoor bij de ene case al iets meer bij dan bij de andere. Toch zat elke participant er met een sociale en hulpvaardige houding.

Na een vol uur te brein bruisen en een half uur kort te overlopen, bleef er nog wat tijd over om te netwerken met een warme koffie en een nog warmere babbel. Niets beter dan een cafébezoek af te sluiten met een zwans en een lach, toch?

 

Het concept

Het idee achter deze L&D café’s zit vooral in het kennisdelen, inzichten kweken en elkaar helpen. Er is dan ook steeds een heel informele en aangename sfeer aanwezig die uitnodigt om effectief te durven brainstormen en delen.

Een van onze trouwe deelnemers, Rudy Triki – L&D Professional Farm Frites aan het woord:

“Ik ben fan van De Opleidingscoach en van de L&D Café’s door het enthousiasme en de gedrevenheid die er zit. Tijdens de L&D Café’s kan je er altijd terecht met elke L&D-vraag, en kunnen zij van de Opleidingscoach of de andere deelnemers je altijd wel helpen of verfrissende ideeën meegeven. Niets is te veel gevraagd en niet alles is strikt afgebakend. Vandaag bijvoorbeeld op het L&D Café week een case wat af van het thema maar dit kan. Het mag wat buiten de lijntjes zijn.”

 

Hebben wij jou warm gekregen?

Heb jij na het lezen van deze blog een gezonde nieuwsgierigheid gekweekt naar een volgende editie van het L&D Café? Dan kan ik je echt aanbevelen om een L&D café-ervaring op te doen. Bekijk onze planning en schrijf je in voor één van de volgende sessies.

Pssst, de plaatsjes zijn vaak beperkt en zitten snel vol dus inschrijven is de boodschap! 😉

Misschien tot binnenkort?

 

Deze blog werd geschreven door:

Fien Crijns

Student Toegepaste Psychologie Arbeid & Organisatie

 

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van De Opleidingscoach!
23
apr
De Opleidingscoach en "Opleidingen van de Toekomst"!

Hoe bereid je je voor op de...

16
jun
Van leren naar presteren, dankzij kwalitatieve werkinstructies

Werkinstructies zijn meer dan een wettelijke verplichting.

...
09
mrt
Het L&D Café, een inspirerende namiddag op stap.

Voel jij je als L&D professional soms ook wat ...

De Opleidingscoach is dé leerexpert in België voor het opzetten of versterken van leer- en ontwikkelings-strategieën in lijn met de missie en visie van bedrijven en organisaties. Wij bieden gespecialiseerde en innovatieve kennis aan binnen het L&D-domein in een op-maat partnership.