In tegenstelling tot wat veel mensen denken, komt hybride leren niet louter neer op een mix van off- en online opleidingen. Wat is het dan wel? Een optimale combinatie van technologie en interactie. Organisaties hebben alle ingrediënten in huis om die slimme combinatie te realiseren. In realiteit beperken ze zich vaak tot traditionele opleidingen en e-learnings die los staan van elkaar.
Van single shot events naar een continu proces
Trainingsafdelingen gaan vaak aan de slag met wat ze kennen: het ontwerpen van trainingen. Bij hybride leren is dat niet anders. Organisaties die nog niet vertrouwd zijn met online leren gaan in ‘overdrive’ wanneer ze hiermee starten. Alles wat offline werd georganiseerd, kan nu ook online worden aangeboden. Het offline leermateriaal wordt louter gedigitaliseerd. Het resultaat? Lange, online leertrajecten waarbij medewerkers van quiz naar quiz klikken tot ze de (willekeurige) treshhold bereiken. Herkenbaar?
Qua coördinatie en budget, lijkt dit de efficiëntste en goedkoopste oplossing. Maar is dat wel zo? In realiteit streven we niet naar hoge completion rates, geslaagde meerkeuzevragen en positieve smile sheets. Een werknemer die het antwoord op een concrete nood aan het begin van een e-learning (of beter: dankzij een duidelijke werkinstructie) vindt en er meteen mee aan de slag gaat, is in veel opzichten efficiënter en effectiever dan een werknemer die alle e-learnings doorklikt, op zoek naar de volgende badge. Een LMS vol leermodules biedt met andere woorden geen garantie dat er wordt geleerd en gepresteerd. Training is een single-shot event, een momentopname waarop je alles inzet. Het veronderstelt dat mensen onwetend zijn voor ze aan de training deelnemen en alwetend zijn na de training. Om rendement te bereiken, is er meer nodig.
Training is een single-shot event, een momentopname waarop je alles inzet. Het veronderstelt dat mensen onwetend zijn voor ze aan de training deelnemen en alwetend zijn na de training. Om rendement te bereiken, is er meer nodig.
Leren is een proces. Ontwerp trajecten dan ook in overeenstemming met dat proces. Ondersteun en faciliteer het individuele leerproces op verschillende momenten en manieren: begrip voor de tijd die nodig is om verandering te implementeren, communities of practice waarin medewerkers leren van elkaar en experten, coaching, feedback, praktische instructies, doelgerichte e-learnings, content curatie en complementaire opleidingen. Ook (en vooral) dát is hybride leren.
Organisaties hebben alle ingrediënten in huis om die slimme combinatie te realiseren. In realiteit beperken ze zich vaak tot traditionele opleidingen en e-learnings die los staan van elkaar.
Hybride leren ontwerpen
Alvorens je met het ontwerp aan de slag gaat, moeten er een aantal vragen beantwoord worden. Neem de leidinggevende en de medewerker mee aan tafel en benader de uitdagingen vanuit hún leef- en werkwereld:
- Wat wil je bereiken? Wat zie je vandaag de dag? Wat wil je anders zien?
- Vertaal dit op gedragsniveau: wanneer doet iemand het (niet) goed?
- Wat moeten mensen hiervoor kennen, weten? (kennis)
- Wanneer moeten mensen dit weten?
- Hoe complex is deze kennis?
- Wat moeten mensen hiervoor kunnen? (vaardigheid)
- Wanneer moeten ze dit kunnen?
- Hoe complex is deze vaardigheid?
Eenvoudige kennis bied je asynchroon, online aan via een filmpje of e-learning. Complexere kennis kan je vaak niet in één keer kan aanreiken. Stel uitdiepende informatie ter beschikking via een online platform of lanceer een FAQ-zone waarin bepaalde situaties geschetst worden, mét advies rond hoe je dat dan kan aanpakken. Plan daarnaast een synchroon (online) moment, met ruimte voor uitgebreide toelichting en de mogelijkheid om vragen te stellen.
Enkel door het aanbieden van een (uitgebreid) pakket aan leermomenten, waarbij je inzet op een combinatie van online en offline componenten, zal je echt doordringen tot het DNA van medewerkers en impactvol leren realiseren.
Nood aan een HILL leerarchitect? Maak kennis met onze experten.
Deze blog werd geschreven door: