Afgelopen dinsdag was Els Minner van De Opleidingscoach te gast bij de KdG Hogeschool in Antwerpen. Ze bracht een interactieve keynote rond waarom er een andere aanpak nodig is in het onderwijs.
“Ik geloof erin dat er meer potentieel zit in ieder van ons, dat we meer kunnen en willen dan dat we vandaag zien.” (Els Minner)
Een belangrijke eerste vraag hierbij is: hoe en wanneer leren mensen? Leren vindt namelijk niet altijd plaats in een opleidingscontext. Denk maar aan de student die altijd achteraan in de les plaatsneemt met zijn/haar laptop en vervolgens met andere dingen bezig is. Het is daarom belangrijk de focus te leggen op leren en niet zozeer op opleiden. Aanwezig zijn in elke les staat niet garant voor leren!
Omdat een andere aanpak nodig is...
We moeten meer werk maken van High Impact Learning. Maar wat is leren met impact nu net? Laten we de twee uiterste even tegenover elkaar plaatsen:
-
Low impact learning:
Leren dat niet beklijft. Bv. studenten die passief aanwezig zijn tijdens de lessen, vervolgens 2 weken voor de examens heel hard gaan blokken, het examen afleggen en 2 dagen later het merendeel van de materie vergeten zijn.
- High impact learning:
Leren met impact, met de nadruk op leren waarbij de lerende zelf de touwtjes in handen neemt om kennis en vaardigheden te verschaffen.
Belangrijke elementen van High Impact Learning zijn:
- Drang om te leren (en niet dwang): Studenten moeten de drang en urgentie voelen om te leren.
- (Infra)structuur: High Impact Learning betekent dat de lerende aan het stuur staat van zijn/haar eigen ontwikkeling en dat er dus afgestapt wordt van een sturende structuur. Om zelfmanagement van lerende(n) mogelijk te maken, is er nood aan de gepaste infrastructuur.
- Context en cultuur: om een echte leercultuur te creëren is een feedbackcultuur en vertrouwen cruciaal.
- Coaching & skills: And last but not least…de focus van de docent ligt niet langer op doceren, maar op het coachen van studenten.
KdG Hogeschool op weg naar High Impact Learning!
Tijdens de keynote merkten we dat al heel wat docenten het HILL model kennen en aan de slag gingen met High Impact Learning. Het blijkt weliswaar een heel andere manier van denken te zijn, niet alleen voor docenten maar vooral ook voor studenten. Een belangrijke succesfactor volgens de KdG docenten om het te doen slagen is dat studenten begrijpen waarom een andere aanpak nodig is. Eens ze mee zijn met de achterliggende reden en het waarom, staan ze er meer voor open en leidt het tot meer succes. Hetzelfde geldt ook voor docenten. Om opleidingsprogramma’s HILL-proof te maken is er nood aan de juiste mindset die open staat voor veranderingen.
Hoe ver staat u in High Impact Learning?
Nood aan ondersteuning om uw opleidingsprogramma’s HILL-proof te maken? Bekijk onze mogelijkheden op www.opleidingscoach.be/hill of neem contact op met ons.