Onze visie op leren is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de psychologie en pedagogie.
Daarnaast vinden we het ook erg belangrijk om competentie – en talentenontwikkeling te combineren. Vanuit hun natuurlijke talenten leren mensen sneller, effectiever en vanuit een intrinsieke motivatie.
Leren vindt voor ons niet altijd plaats in een opleiding, en opleiding is lang niet het enige middel om mensen te laten leren. Leren is een proces dat via bewustwording en fasen in bekwaamheid uiteindelijk leidt tot gedragsverandering.
Om het geleerde in de praktijk te kunnen toepassen, zijn daarom meerdere leerinitiatieven en -momenten nodig. Een klassikale opleiding kan één van deze initiatieven zijn, maar dit is niet voldoende om de geleerde vaardigheden/kennis te verankeren binnen de eigen job of organisatie.
Leeroplossingen komen in zeer gevarieerde vorm voor en zijn geen geïsoleerde initiatieven maar een onderdeel van de werkplek en van de brede organisatiestrategie. Binnen de leeroplossingen nemen coaching en intervisie een belangrijke rol in. De gebruikte werkvormen zijn een middel en geen doel op zich.
Leren op de werkplek faciliteren kan voor ons enkel indien de juiste context hiervoor aanwezig is. We hebben het dan over learning leadership, het juiste leerklimaat en een gepaste infrastructuur.
Echter, een juiste context garandeert niet dat leren plaatsvindt indien de lerende zelf geen verantwoordelijkheid wil opnemen voor het eigen leerproces. Daarom is het ondersteunen van de lerende om die zelfsturing op te nemen een tweede cruciaal element bij het faciliteren van leren.
Het definiëren van een visie op leren binnen organisaties, en een daarop afgestemd learning & development beleid, is dé succesfactor in het toewerken naar de lerende organisatie.
“You cannot have a learning organisation without a shared vision.
A shared vision provides a compass to keep learning on course when stress develops.” - Peter Senge